U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Rake woorden - tekstschrijver HENDRIQ, copywriter Alphen aan den Rijn

Blog over taal, tekst, schrijven en communicatie

Met knipoog én eeuwigheidswaarde. En toch ook serieus zinvol. Echt. Korte blogartikelen vol tips en altijd lekker om te lezen. Lees je mee?

 

Blogoverzicht

  

Bloggen voor jou?  

Zal ik voor jouw bedrijf of organisatie bloggen (ghostwriter)? Bel me op 0172 - 78 55 74 of stuur een berichtje. Tekstschrijver Henkjan Elsinga

Goede tekstschrijver gezocht?

Freelance (seo) tekstschrijver / copywriter Henkjan Elsinga - HENDRIQ rake woorden - Alphen aan den RijnBel     0172 - 78 55 74

of       06 - 34 33 58 49

of      contact via mail

Social media succes? Wees aardig voor een onbekende.

Gepost 2015/06/08

Social media succes? Wees aardig voor een onbekende. Blog Tekstschrijver Henkjan Elsinga - HENDRIQ rake woordenHet woord succes vind ik hier vies klinken. Want dat was niet de opzet. Hoewel. Eigenlijk wel. Maar dan niet voor mij, maar voor een ander. Een volstrekt onbekende nog wel. Eigenlijk wilde ik gewoon aardig zijn. En dat werd een succes. ;)

 

Succes op sociale media

Nu is het maar net wat je onder ‘succes’ verstaat. Veel mensen posten en delen iets om er zelf voordeel uit te halen. Goed gevónden te worden. En góéd gevonden te worden. Ik ook, vaak. Maar nu niet.

 

Waar heb ik het over?

 

Een bericht op LinkedIn

Ik zag een post van een LinkedIn-connectie. Hij had een bericht gelezen en deze post gedeeld. Van Martin, 50-plusser en werkzoekend. Dringend werkzoekend, want over 14 dagen stopt Martin z’n ww-uitkering.

 

Delen = helpen

Net als mijn connectie – wat een onpersoonlijk, hard, zakelijk woord – was ik geraakt door zijn verhaal. Ik wilde die man helpen. Zijn bericht delen was zijn verzoek. Dat heb ik dus gedaan. Tekstje erbij en klaar. Kleine moeite, groot plezier, hoopte ik.

 

Nou, dat bleek.

 

Likes en shares

Nooit heb ik meer opgestoken duimpjes gehad. En het aantal keer dat de ‘foto’ (het gehele bericht van Martin) gedeeld is, is al helemaal ‘niet te tellen’. En de teller loopt nog steeds … het delen gebeurt nu door mensen ruim buiten mijn eigen netwerk. Dit zijn aantallen duimpjes en delers waar ik jaloers op word.

 

Prachtig om te zien, vind ik. Maar hoe verklaar je nu dit succes?

 

Aardig zijn

Helpen. Met deze post (die op LinkedIn) was ik niet op zoek naar iets voor mezelf. Ik las het verhaal van een ander. Een persoonlijk verhaal. Ik wilde die man helpen en het was ook nog eens heel makkelijk om dat te doen. Gewoon delen en klaar.

En blijkbaar doen andere mensen dat ook graag. Het was dus wel een heel goede post van Martin. Kan ik nog wat van leren.

 

Onbekende helpen

Iedereen wil wel aardig zijn, toch? Zeker voor familie of als een vriend iets vraagt. Weet je wat extra fijn voelt? Een volstrekt onbekende helpen. Dat is delen in optima forma. Delen is toch al zo’n positief woord, maar nu helemaal.

Bovendien heb ik met het delen niet alleen Martin geholpen. Ook mijn connectie – iets minder onbekend – vindt het misschien aardig dat ik zijn post gedeeld heb.

 

Of Martin inmiddels een nieuwe baan heeft? Weet ik niet. Zou ik misschien eens moeten onderzoeken. Want dan is het pas echt een succes natuurlijk.

 

Het hoe en waarom van het delen

Meer weten? Hier vind je een goed artikel over de psychologie van het delen.

--- 

Zo. Nergens een link naar mijn eigen werk. Zelfs geen voorzichtig commercieel bruggetje. Bedankt voor het lezen. Tot een volgende keer?

 

Interessant blogbericht? Je mag hem delen hoor :)

Oude Facebook likes, van vorige website:

Delen via sociale media

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?