U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

offerte aanvragen - tekstschrijver HENDRIQ

 

Klantreviews tekstschrijver HENDRIQ - Alphen

 portfolio content & copywriter HENDRIQ

 

Blog over taal, tekst, schrijven en communicatie

Met knipoog én eeuwigheidswaarde. En toch ook serieus zinvol. Echt. Korte blogartikelen vol tips en altijd lekker om te lezen. Lees je mee?

 

Blogoverzicht of laatste artikel

  

Bloggen voor jou?  

Zal ik voor jouw bedrijf of organisatie bloggen (ghostwriter)? Bel me op 0172 - 78 55 74 of stuur een berichtje. Tekstschrijver Henkjan Elsinga

HENDRIQ Google Reviews

Tekstschrijver HENDRIQ 5-sterren Google Reviews

Gebaseerd op 4 reviews

 

Creatieve Copywriter Inhuren?

Bel     0172 - 78 55 74  

of       06 - 34 33 58 49  

of      contact via mail 

Waarom dit bijna een briljante koptekst is? [tips]

Gepost 2018/05/15

Waarom dit bijna een briljante koptekst is? Krullenbol.Omdat hij opvalt en naar meer smaakt, toch? Een beetje brutaal, maar wel lekker. Als we dit gevoel en de titel eens rationeel ontleden. Op zoek naar hét recept voor de klikklare koptekst. Plus: extra titelschrijftips.

 

De koptekst van dit blogartikel is bijna briljant (bescheidenheid siert de mens ;) omdat hij:

 

Selecteert en segmenteert

Alleen mensen die (laten) schrijven of op een andere manier geïnteresseerd zijn in tekstuele communicatie zullen zich aangetrokken voelen. Mogelijk – door de woordkeus – vooral marketeers en communicatieprofessionals. En misschien een ondernemer die met zijn of haar marketingteksten bezig is. En dat is ‘precies’ mijn doelgroep. 

Kortom: de (zoek)woorden – bijvoorbeeld ‘briljante koptekst’ – zijn hier belangrijk. Relevantie dus.

 

Ook is van belang dat de koptekst (of titel of headline):

 

Nieuwsgierig maakt

Guess what? Titel als vraag maakt nieuwsgierig.Houdt het onderwerp je bezig, dan ben je benieuwd naar het antwoord op de vraag. Je wilt weten hoe je een briljante koptekst maakt. Waar je op moet letten bij het schrijven van een titel. Hoe je de headline bedenkt die jouw doelgroep verder laat lezen. Kortom: je verwacht uitleg. Ook over dat ‘bijna’.

 

Van invloed is ook dat de titel: 

 

Een snaar raakt

De titel moet niet alleen inhoudelijk je interesse hebben. Bij voorkeur raakt hij ook gevoelsmatig een snaar, bijvoorbeeld door de juiste woordkeus en formulering. Misschien dat het woord ‘briljant’ je in dit geval (onbewust) over de streep trok. Een beetje arrogant, maar daardoor ook uitdagend. Overdrijving kan overigens ook afstoten. Of juist het woord ‘bijna’. Want waarom bijna? Daarover straks meer.

 

Hoe schrijf je nu een headline die segmenteert, nieuwsgierig maakt en een snaar raakt?

 

Bepalende punten voor het maken van die briljante koptekst

  1. Stel een vraag
  2. Begin met waarom, hoe, welke
  3. Vermeld belangrijke (zoek)woorden (relevantie en seo: beter gevonden worden)
  4. Zorg voor een prikkelende woordkeus en formulering

 

Uilenkop. Scherpe blik. Scherpe pen. Copywriter Henkjan ElsingaEerder al pleitte ik voor een beter gebruik van je kop (blogartikel). Voor meer doorklikkracht.

OK, misschien dram ik wat door over die titel. Maar die ene regel verdient mogelijk meer tijd en aandacht dan de bodytekst die erop volgt. Want:

 

Wat is het belang van een sterke titel?

Je weet, of niet, wat ze zeggen: 80% van de lezers haakt bij de titel al af. Bedenk ook: het internet is een zee vol content en de zoeker heeft geen zeeën van tijd. Erger nog: het internet is als een zee vol plastic en daartussen drijft ook jouw verhaal. Dat níét vervuilend en wél de moeite waard is. Dus zorg dat je titel opvalt en z’n werk doet. En dat ze jouw tekst eruit vissen en wél lezen.

 

Offline, bijvoorbeeld in print, is de koptekst van een artikel of advertentie net zo van belang. OK, misschien iets minder dan online, omdat daar de bodytekst vaak pas na de klik zichtbaar wordt.

 

Het internet is een zee vol content

en de zoeker heeft geen zeeën van tijd.’

 

Even terug naar de schrijftips voor een goede titel. Het stellen van een prikkelende, open vraag is een manier om een goede koptekst te schrijven. Maar natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden.

 

1 andere tip voor titels met doorklikkracht

De 10 - het getal in een titel dat de meeste social media shares scoortZoals een titel beginnen met een getal: 7 tips om dit, 5 voorbeelden van dat, 10 argumenten om zus, etc. Persoonlijk word ik nogal moe van die afgezaagde cijfer-titels. Uit pure opstandigheid heb ik eerder ‘1 reden om je tekst te herschrijven’ geschreven. :)

Toch schijnt het – mate van succes ook nog afhankelijk van welk getal je gebruikt – goed te werken. Want: het levert meer traffic op, meer kliks naar je artikel.

 

Nog even over welk getal het beste scoort. Gemeten in gemiddeld aantal social media shares blijkt uit Engels onderzoek: 10 en 5 zijn met afstand de koplopers. Cijfers 3, 4 en 7 zijn ook nog OK. Maar gebruik nooit nummer 2! Titels met dit getal worden in verhouding erg weinig gedeeld. En probeer ook 13 t/m 19 te vermijden. Tja, het is allemaal psychologie.

 

Bonustip: langere titel is beter. Of juist kort?

Tellen - aantal woorden in titel van invloed op delen, liken en sharen. En let op lengte voor Google.Net nog even gecheckt. Wat denk je? Bijna alle guru’s zeggen wat anders. En bijna allemaal op basis van onderzoek. 5 woorden max. 6 is echt het beste. 8 is magisch. Tussen de 7 en 13. Of zelfs: als het maar in een tweet past. Echt, allemaal gelezen.

 

Toch een paar conclusies en tips: 

 

Lengte titels voor succes op social media (volgens HubSpot):

  • Titel met 8-12 woorden: meest gedeeld op Twitter

  • Titel met 12-14 woorden: meeste likes op Facebook

  • Titels met 8 woorden zouden een 21% hogere clickthrough rate hebben dan de gemiddelde titel

 

Lengte titels om hoog te scoren in Google

Wil je dat je de titel (en daarmee het gehele stuk content of copy) goed gevonden wordt in Google? Maak je titel dan maximaal 70 karakters lang. Dan wordt-ie niet afgekort in de zoekmachineresultaten. En natuurlijk gaat het om de zoekwoorden.

 

Rake woorden belangrijker dan aantal woorden

Hoeveel woorden je ook in je koptekst zet, zorg dat elk woord raak is. En iets toevoegt. Dus niet alleen relevante zoekwoorden. Maar juist ook woorden om droge materie wat smeuïger te presenteren. Uitdagend, confronterend, prikkelend. Net even anders dan al die andere uitgekauwde titels. Niet meer woorden dan nodig. Wel genoeg (seo) om nog gevonden te worden.

 

Wat betreft mijn bijna briljante titel boven dit stuk: ja, die had ik ook nog iets langer kunnen maken. Met meer relevante zoekwoorden. Zo bijvoorbeeld: 

Titels bedenken, headlines schrijven.

Waarom dit zo’n briljante koptekst is?

Google had hem dan misschien eerder gevonden en getoond (overigens afgekort, want te lang). Maar als titel vind ik hem minder spannend. Minder prikkelend. Minder nieuwsgierigmakend. Want er zit al te veel in. Maar dat vind ik. Het is geen absolute wijsheid.

 

Wat vind jij?

 

Smileys. 1 gele in een zee van blauwe. Opvallen, moet een titel ook doen.   

Briljante titel? Neu. Maar hij triggerde je wel.

Nee, de koptekst van dit artikel is niet briljant. Hoogstens bijna. Hij bevat geen cijfers. Ook niet het ‘juiste’ aantal woorden (want: 7). En de alliteratie van bijna en briljant is met het woord ‘een’ ertussen ook al bijna. En er is vast nog veel meer op aan te merken.

 

Aan de andere kant: het woordje ‘bijna’ is eigenlijk briljant gekozen. Het is net niet. Het verzacht het arrogante ‘briljant’. Bovendien geef ik hiermee mijn faalbaarheid aan. Daar houden Hollanders van. Het maakt me ongelooflijk sympathiek. Etc. :)

 

Ik hou erover op.

 

De echt briljante koptekst moet ik nog schrijven. Maar deze was wel sterk genoeg om je de tekst in te trekken. En dat is precies wat een goede titel moet doen. En de lading dekken natuurlijk. Als je helemaal tot hier bent gekomen met lezen, ben ik trots op je. En op mezelf.

 

Ben jij nog aan het worstelen met woorden?

Maar heb je eigenlijk geen zin of tijd, of niet de creativiteit om met teksten bezig te zijn? Heb je genoeg kopzorgen en geen behoefte aan meer headerhoofdpijn? Laat mij een echt briljante koptekst voor je schrijven ;) Ik ben niet voor niets een professionele woordworstelaar.

 

Mooie dag, delen mag!

 

Groeten,

Henkjan

 

Andere blogartikelen lezen (overzicht)?

Delen? Graag. Dankjewel!

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?